Kestävän kehityksen tavoitteet ja niiden toteutuminen
NCC:llä on konserninlaajuiset tavoitteet kahdella osa-alueella: työterveys ja -turvallisuus sekä ilmasto ja energia. Lisäksi liiketoiminta-alueilla on aluekohtaisia kestävän kehityksen tavoitteita.
Kestävän kehityksen tavoitteet ovat osa NCC:n strategiaa. Niitä seurataan ja niistä raportoidaan säännöllisesti. Vuosikertomuksestamme voit lukea lisää vuoden tuloksista ja matkastamme kohti tavoitteita.
NCC tukee Agenda 2030 -tavoitteita sekä maailmanlaajuisia kestävän kehityksen tavoitteita. Lue lisää siitä, miten NCC tekee osansa globaalien tavoitteiden saavuttamiseksi ja miten ne vaikuttavat NCC:hen.
Terveys ja turvallisuus
NCC:llä on oltava varma, turvallinen ja terveellinen työympäristö. NCC:n tavoitteena on eliminoida vakavat ja kuolettavat onnettomuudet kokonaan sekä vähentää onnettomuuksien kokonaismäärää.
Key performance indicator | Tavoite 2023 |
Toteutunut 2023 |
Välitavoite 2024 |
Tavoite 2026 |
LTIF4* |
2,75 | 4,0 | 2,5 | 2,0 |
*Yli neljän päivän poissaoloihin johtaneet työtapaturmat miljoonaa työtuntia kohti, mitattuna NCC:n omien työntekijöiden suhteen
Ilmasto ja energia
NCC pyrkii poistamaan kasvihuonepäästöt koko arvoketjusta, lisätä energiatehokkuutta ja mahdollistaa ilmastonmuutokseen mukautumisen.
NCC:n omat päästöt
Key performance indicator | Tavoite | Toteutunut 2023 |
Vähennys tonnia CO2e/MSEK (Scope 1 ja 2). |
-60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2015 |
-56 prosenttia |
Scope 1: Suorat päästöt, jotka liittyvät esimerkiksi polttoaineen kulutukseen asfalttiasemalla sekä omissa ajoneuvoissa ja koneissa.
Scope 2: Epäsuorat päästöt, jotka liittyvät yrityksen käyttämän sähkön, kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotantoon.
NCC:n päästöt arvoketjussa
Key performance indicator | Tavoite |
Vähennys kilogrammoina CO2e suhteessa ostettuun tilavuuteen koskien betonia, asfalttia, terästä ja kuljetuksia (Scope 3). |
-50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, vuoteen 2015 verrattuna |
Scope 3: Epäsuorat päästöt arvoketjusta, esimerkiksi hankittujen materiaalien tuottamat päästöt.
Toteutunut 2023
Betoni1) | Asfaltti1) | Raudoitusteräs 1) | Kuljetukset 2) |
-22 prosenttia |
-25 prosenttia | -45 prosenttia | − |
1) Koskee tuoreen betonin, sisäisesti ostetun asfaltin ja raudoitusteräksen osajoukkoa.
2) Kuljetuspäästöt ilmoitetaan ensimmäistä kertaa vuodelta 2023, eikä niille siksi ole vertailulukua.