Jos olen huolissani jostakin, miten ilmoitan siitä?
Kehotamme tekemään ilmoituksen epäillyistä eettisiä ohjeita koskevista rikkomuksista suoraan esihenkilöllesi, esihenkilösi esihenkilölle, henkilöstöhallinnolle, lakiasiainosastolle, talousosastolle tai konsernin vaatimustenmukaisuudesta vastaavalle taholle. Voit tehdä sen postitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti. Jos et kuitenkaan voi tehdä ilmoitusta millekään näistä, voit ilmoittaa asiasta nimettömästi ilmoitusten tekemiseen tarkoitetun Tell Me -kanavan kautta.
Mihin nämä ilmoitukset menevät? Kuka voi tarkastella niitä?
Ilmoitukset syötetään suoraan whistleblowing-palveluntarjoajan suojatulle palvelimelle, joka toimii NCC:n IT-ympäristön ulkopuolella. Palveluntarjoajamme People InTouch ja heidän Speak Up -järjestelmänsä antavat raportit vain sellaisten NCC:n henkilöiden käyttöön, jotka vastaavat raporttien arvioinnista ja tutkimusten suorittamisesta. Jokainen näistä vastaanottajista on sitoutunut käsittelemään ilmoituksia luottamuksellisesti.
Voivatko epäillyt henkilöt päästä tarkastelemaan ilmoitustani?
Tell Me -ilmoitusprosessi ja tutkintaprosessimme on suunniteltu niin, että osapuolille ei ilmoiteta ilmoituksesta eivätkä he pääse käsiksi ilmoituksiin, joissa heidät on mainittu.
Olen huolissani siitä, että antamani tiedot paljastavat lopulta henkilöllisyyteni. Miten voin olla varma, että näin ei tapahdu?
Ilmoittajan henkilöllisyyttä ei ole koskaan mahdollista selvittää. Ulkopuolinen palveluntarjoaja ei koskaan anna NCC:lle mitään tunnistettavissa olevia tietoja, kuten IP-osoitetta tai ääniviestiä. Järjestelmä antaa ilmoittajalle yksilöllisen tapausnumeron. Tämän tapausnumeron avulla ilmoittaja voi kuunnella tai lukea NCC:n vastauksen ilmoitukseen palatessaan järjestelmään.
Henkilöllisyytesi pidetään aina salassa. Voit myös tehdä ilmoituksen nimettömänä, jos paikalliset lait sallivat sen. Anonymiteetin varmistamiseksi voit jättää mahdolliset henkilöllisyyteesi liittyvät tiedot kertomatta ilmoituksessa. Jos päätät tehdä ilmoituksen nimettömästi, muista kuitenkin käydä katsomassa ilmoitusta myöhemmin, sillä konsernin vaatimuksenmukaisuudesta vastaava taho on voinut lähettää sinulle kysymyksiä. Asianmukaisen tutkinnan suorittaminen voi olla vaikeampaa, jos ilmoittaja on nimetön, joten harkitse tätä vakavasti ennen ilmoituksen lähettämistä.
Mitä ilmoituksen pitäisi sisältää?
Tutkinnan kannalta on tärkeää, että ilmoittaja antaa mahdollisimman paljon tietoja auttaakseen tutkinnassa (vastaukset kysymyksiin mitä, milloin, miten, missä ja kuka ovat aina hyödyksi asian selvittämisessä). Lisäksi kaikista mahdollisista asiakirjoista on apua.
Jos muistat ilmoituksen tekemisen jälkeen jonkin tärkeän asian, voit palata salasanan avulla Tell Me Line -kanavalle ja tarkastella alkuperäistä ilmoitustasi. Tässä vaiheessa voit antaa lisätietoja tai vastata konsernin vaatimustenmukaisuudesta vastaavalta taholta mahdollisesti saamiisi kysymyksiin.
Saanko tietää tekemäni ilmoituksen tuloksista?
Jos ilmoittajan valitsema ilmoituskanava on ulkoinen whistleblowing-kanava, konsernin vaatimustenmukaisuudesta vastaava taho toimittaa ilmoittajalle vahvistuksen ilmoituksen vastaanottamisesta noin 48 tunnin kuluessa. Joskus tämä vahvistus sisältää kysymyksiä, joista olisi hyötyä tutkinnassa. Ilmoittajalle ilmoitetaan myös tutkinnan päättymisestä. Tutkinnan luonteesta riippuen ilmoittajalle saatetaan jakaa tiettyjä tietoja, jotka eivät ole luottamuksellisia, mutta ne eivät kuitenkaan koskaan sisällä henkilötietoja.
Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Kaikkia Tell Me -puhelimen tai -verkkojärjestelmän kautta lähetettyjä tietoja käsitellään ilmoituksen seurantaan ja selvittämiseen paikallisten lakisääteisten velvoitteiden mukaisesti. Tietoja säilytetään niin kauan kuin on tarpeellista tapauksen käsittelyä varten, kuitenkin enintään kaksi vuotta.
Henkilötietojen käsittelyä whistleblowing-järjestelmän kautta säädellään tiukasti yleisessä tietosuoja-asetuksessa (GDPR).
Kuka voi tarkastella tietoja?
Kaikki raportit vastaanottaa konsernin vaatimustenmukaisuudesta vastaava taho, ja niitä käsitellään tiukan tiedon tarvetta koskevan käytännön mukaisesti. Tietoja pääsee tarkastelemaan tapausta tutkiva henkilö, joka on yleensä NCC:n laki-, vaatimustenmukaisuus- tai HR-osaston jäsen riippuen siitä, mitä asia koskee ja missä osassa yritystä rikkomuksen epäillään tapahtuneen. Rikkomuksen tyypistä riippuen myös muut osastot (esim. sisäinen tarkastus) voivat olla mukana, ja joskus tarvitsemme ulkopuolisia asiantuntijoita auttamaan selvityksessä.
Onko ilmoituksen tekemiseen muita tapoja?
Edellä mainittujen sisäisten resurssien lisäksi varmimman käsittelytavan tarjoaa ulkoinen Tell Me -kanava. Voit myös ottaa yhteyttä vaatimustenmukaisuusjohtajaan sähköpostitse (link email) tai kirjeitse osoitteeseen: Head of Compliance, Group Legal & Risk, 170 80 Solna, Sweden.
Voit myös ottaa yhteyttä kyseisen maan paikalliseen lasiasioista vastaavaan tahoon tai ilmoittaa asiasta paikallisille viranomaisille.
Paikalliset viranomaiset Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa: