Hyvää koulua tehtiin yhdessä lapsia ja oppimista varten
Vareliuksen koulu Sastamalassa sai uuden elämän, kun NCC toteutti uuden koulurakennuksen pihatöineen ja purki entisen. ”Siirryimme kertaheitolla 80-luvulta nykyaikaan. Uusi koulu on tehty oppimisesta innostumista ajatellen”, rehtori Juha Marttila hymyilee.
Sastamalan Varilan kaupunginosassa komeilevan uuden koulun piha on kesälomien aikaan autio. Syksyllä kaikki on toisin, kun noin 250 koululaista ja 80 esikoululaista aloittavat koulutyön.
Uusi kouluhanke tarjosi koko koulun väelle näköalapaikan rakentamiseen. Koulun tontilla kaikki vaihtoi paikkaansa. Vanha koulu toimi niin kauan kuin uutta rakennettiin koulun pihalle. Kun uusi koulu valmistui ja entinen purettiin, uusi piha toteutettiin vanhan koulurakennuksen paikalle.
Kaikki hyvissä käsissä
Vuonna 1957 valmistunut Vareliuksen koulu ja 1980-luvulla toteutettu lisäosa alkoivat muutama vuosi sitten oirehtia, mitä lähdettiin tutkimaan. Kosteustekniset tutkimukset kertoivat sisäilmaongelmista, ja korjausarvio koko talotekniikan uusimisineen osoittautui kannattamattomaksi.
”Koulu oli aikansa tuote, joten oli aika siirtyä eteenpäin”, Juha Marttila toteaa.
Päätös uuden koulun rakentamisesta tehtiin 2017. Alun perin ajateltiin jaettua urakkaa, mutta tilaaja eli Sastamalan kaupunki lähti lopulta hakemaan kustannushallintaa KVR-urakan kautta. Kokonaisvastuu-urakassa sekä suunnittelu että rakentaminen ovat samoissa käsissä.
NCC valikoitui urakoitsijaksi ja työt käynnistyivät nopealla aikataululla.
Tila lähtee tarpeesta
Uudesta koulusta tuli rehtorille henkilökohtainen projekti. ”KVR-hankintaa varten lähdimme laatimaan pedagogista ohjetta toimintakulttuuriin, jota ei vielä ollut. Uuden opetussuunnitelman mukaan oli mietittävä, millaiset tilat koulutyötämme parhaiten tukevat”, Marttila kertoo.
NCC toi tähän osaamistaan. ”Olemme olleet mukana erilaisissa kehityshankkeissa, jossa on pohdittu avoimen ja uuden oppimisympäristön mukaista koulurakentamista. Näitä oppeja pääsimme nyt jalostamaan Vareliuksen kouluhankkeessa”, aluejohtaja Marko Nikander NCC:ltä sanoo.
Tämän päivän koulu tarvitsee muuntojoustavaa oppimisympäristöä eli erilaisia tiloja, jotka muuntautuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin. Vareliuksen uudessa koulussa on vanhaan verrattuna vähemmän neliöitä oppilasta kohden, mutta neliöt ovat fiksummassa käytössä.
”Tilatehokkuus pienentää rakentamiskustannuksia ja vähentää merkittävästi käyttökustannuksia, kun ylimääräisiä tiloja ei ole lämmitettävänä, siivottavana ja huollettavana.”, Nikander kertoo.
Positiivisen hengailun kulttuuri
Uuteen oppimiskulttuuriin kuuluu oleellisesti yhteisöllisyys ja yhteisopettajuus, jota Vareliuksen koulussa on harjoiteltu jo viitisen vuotta. Yhteisöllisyyden myötä toimintatavat muuttuvat, joten myös tilojen tulee tukea uudenlaisen kouluelämän toteuttamista.
”Meillä ei ole omia luokkahuoneita, vaan päivät käynnistyvät kotipesästä, josta siirrytään tilanteen mukaan muihin tiloihin. Tiloista sopiminen sujuu opettajien kesken jouhevasti. Kun tiloja käytetään monipuolisesti, sosiaalisuus lisääntyy”, Marttila tuumii.
Rehtori puhuu oppimisen luovasta prosessista ja ”positiivisen hengailun” käsitteestä. Ajatuksen mukaisesti oppilas ei liity vain omaan opettajaan vaan laajempaan yhteisöön, jossa on hyvä fiilis ja turvallinen ilmapiiri – yhteisiä pelisääntöjä unohtamatta.

Piipahda vaikka Marsissa
Vareliuksen koulun sisääntulosta avautuva monitoimitila on koulun avaruusteeman mukaisesti nimetty Universumiksi. Tilasta löytyy koko seinän peittävä Euroopan avaruusjärjestön kuva, joka toteutettiin akustiikkalevyinä.
Aulasta löytyy myös lukunurkkaus, oleskelupaikkoja ja kirjasto sekä upea ala-aulaan ja ruokalaan vievä värikäs ”jättiläisen portaikko”, joka toimii niin tulevien juhlien katsomona kuin opiskelupaikkana.
”Haimme tarjousvaiheessa koululle teemaa ja tarinaa. Arkkitehtitoimisto Matroskin Oy ammensi sen Antero Vareliuksen Enon opetuksia luonnon asioista -teoksesta. Koulusta löytyy paljon geometrisia muotoja ja yksityiskohtia luonnontieteistä. Koulu on tehty lapsille ja lasten näköiseksi sekä oppimisesta innostumista varten”, Marttila sanoo.
”Kaikki tilat on nimetty tarinateeman mukaan, joten tässä koulussa voi helposti piipahtaa vaikka Marsissa”, Nikander lisää.
Kaikki mukana suunnittelussa
Mahdollisimman hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi hankkeessa tehtiin alusta asti tiivistä yhteistyötä tilaajan, käyttäjän, suunnittelijoiden ja rakentajan kesken. Yhteistyössä hyödynnettiin mm. Big Room -suunnittelua, jossa projektin osapuolet työskentelivät kasvokkain.
Lisäksi kohteesta järjestettiin ns. visualisointiluola eli CAVE (Cave Automatic Virtual Environment). Täällä katsojat pääsivät kolmiulotteisesti sisään tietomallinnukseen, pystyivät kävelemään rakennuksessa ja näkivät suunnitellut rakenteet luonnollisessa mittakaavassa.
”Näin saimme eri näkemykset esiin ja löysimme parhaat ratkaisut koulun tarpeisiin. Big Room -työskentely toi talon tavat tutuksi jo suunnitteluvaiheessa, ja kaikki osapuolet pääsivät mukaan suunnitteluun ja tuomaan oman osaamisensa hankkeeseen”, Nikander summaa.
”Työskentelytapa oli yllättävän hyvä. Kun tähän yhdistettiin käyttäjälähtöinen arkkitehti ja toimiva yhteistyö urakoitsijan kanssa, lopputuloksena syntyi juuri sellainen koulu kuin halusimme”, Marttila sanoo.
Kaikki valmiina koulutyötä varten
Uusi koulu valmistui aikataulussaan ja se luovutettiin käyttöön 18.2.2020. Koulua ehdittiin käydä neljä päivää ennen kuin koronaepidemia sulki suomalaiskoulujen ovet ja siirryttiin etäopetukseen. Toukokuussa, ennen kesälomia, kouluun päästiin jälleen pariksi viikoksi.
Nyt Vareliuksen koulussa sisäilmakin on kunnossa. Tämä varmistettiin jo rakennusvaiheessa, kun koulu sääsuojattiin sateelta isolla teltalla ja työmaa pysyi kuivana koko rakentamisen ajan. ”Tällä on suuri merkitys rakennuksen kosteudenhallinnan kannalta”, Nikander toteaa.
Koulua tehtiin yhdessä hyvässä hengessä. Harva opettaja tai koululainen pääsee näkemään ikkunasta uuden koulun rakentamisen ja vanhan koulun purkutyöt alusta loppuun. Työmaa toi koulunkäyntiin omat haasteensa, mutta kaikesta selvittiin yhteistyöllä ja avoimella viestinnällä.
Top 5 á la rehtori Juha Marttila
- Kokonaisuus suunnittelusta toteutukseen.
- Uuden opetussuunnitelman mukaiset tilat.
- Työrauhaa tuova akustiikka, jonka oppilaatkin ovat huomanneet näkymättömänä hiljaisuutena.
- Tiivis ja joustava yhteistyö kaikkien osapuolten kesken.
- Yleisfiilis, joka on jotain sellaista, jota on vaikea pukea sanoiksi. Wau!