NCC mukana betonielementtien digitalisointihankkeessa
NCC on mukana Rakennusteollisuus RT:n tuotetiedon ja toimitusketjun digitalisoinnin kehityshankkeessa. Betonielementtien toimitusketjun seurantaa on kehitetty RFID-tägien avulla TOAS Rauhaniemi 34 -työmaalla Tampereella.
Betonielementtien toimitusketjun tiedonkulku on tällä hetkellä manuaalinen ja ilman rakennetta oleva prosessi. Nyt RT:n tavoitteena on digitalisoida betonielementtien toimitusketjun tiedonvaihto koko rakennusalalle. Digitalisoinnin myötä elementteihin liittyvät prosessit saataisiin myös tehokkaimmiksi ja toimitusketjut läpinäkyviksi. Jatkossa työmaa saa esimerkiksi elementin suunnitelmakuvat ja -numerot sekä sijaintitiedon kuljetuksessa yhdellä napin painalluksella. Myös laatuhavainnot ja -poikkeamat kirjataan silloin sähköisesti.
– Betonielementin matka suunnittelupöydältä tehtaalle ja sieltä nosturin nokkaan on tähän mennessä ollut pelkkää puhelinsoittoa, ruutupaperia, sähköpostia ja exceliä. RT:n hankkeessa kehitämme betonielementtitoimitusketjun digitalisaatiota RFID-tägien avulla, NCC:llä hanketta koordinoiva hankintainsinööri Arto Nieminen kertoo.

Arto Nieminen koordinoi NCC:llä RT:n betonielementtiketjun digitalisointihanketta.
Rakentamisessa yleisesti käytetyt betonielementit suunnitellaan ja valmistetaan kohdekohtaisesti ja kuljetetaan valmistuksen jälkeen työmaille asennettaviksi. Suunnittelu, valmistus, kuljetus ja asennus muodostavat tuotantoketjun, johon yhdistyy useamman osapuolen verkostoja. Rakennesuunnittelijan, pääurakoitsijan, elementtivalmistajan, kuljetusliikkeen ja asennustoimijan välillä tiedon tulisi siirtyä jo paljon ennen kuin elementtiä on edes olemassa. Myöhemmin tuote- ja valmistustietoja tarvitaan myös muiden muassa rakennuksen käyttötarkoituksen muutoksissa sekä elementtien mahdollisessa uusiokäytössä.
Betonielementtiin sijoitettavia digitaalisia tunnisteita on kokeiltu aiemminkin, mutta nyt pilotointi on aloitettu uudelleen uuden sukupolven digitaalisilla RFID-tunnisteilla. Sopiviksi pilottiprojekteiksi elementteihin upotettaville tägeille valikoituivat NCC:n TOAS Rauhaniementien kerrostalotyömaa Tampereella sekä Firan kerrostalotyömaalta Helsingin Pasilasta. RFID-tägit valettiin betoniin viime syksynä Consolis Parman tehtaalla Kangasalla ja Lujabetonin tehtaalla Järvenpäässä.
– RFID-tägi on legendaarisen nokialaisen kolmekolmeyksnollan kokoinen mötkäle elementin sisällä. Pilotissa paljastui esimerkiksi, että tägin asennolla on ratkaiseva merkitys sen luettavuuteen elementin pinnasta, Nieminen sanoo.

Tällainen RFID-tägi upotetaan tehtaalla valuun. Kuva: Consolis Parma
NCC haluaa olla mukana tukemassa rakennusalan digitalisointia.
– Osallistuminen tähän kansalliseen kehityshankkeeseen sopii hyvin yhteen NCC-konsernin digitalisaatiotavoitteiden ja omien kehityshankkeiden kanssa, koskien materiaalivirtojen ja logistiikan hallintaa, NCC:n hankinta-asiantuntijoiden johtaja Ritva Toivakainen toteaa.
RFID-tägejä luettiin tässä kehityshankkeessa käsiskannerilla betonielementeistä elementtitehtaan oviaukolla, työmaan portilla sekä työmaalla asentamisen jälkeen. Tägien lisäksi toimitusketjun digitalisointi tarkoittaa suunnittelun ja toimitusketjun vakiointia sekä prosesseja, jotka tukevat yhdenmukaisesti ja yhteisesti elementin yksilöimistä, tunnistamista ja tiedonjakamista. Toimitusketjun eri osapuolten on siis tarkoitus jatkossa päästä tarvittaviin tietoihin käsiksi digitaalisesti, jolloin tuotannon etenemistä ja poikkeamia päästään seuraamaan ja muokkaamaan reaaliajassa.
RT:n kehitysprojektin nimi on BETK (betonielementtitoimitusketju).

RFID- tägit luetaan käsiskannerilla TOAS Rauhaniemen työmaalla. Kuvassa NCC:n työmaainsinööri Nikke Granqvist (vas.) ja Consolis Parman Eetu Lahtinen. Kuva: NCC/Arto Nieminen.
Kiinnostuitko?
Lisätietoja kehityshankkeesta: BETK - Betoni
Lisää NCC:n TOAS Rauhaniemi 34 -työmaasta: TOAS Rauhaniemi 34, Tampere | NCC
RT:n juttu aiheesta: Pasilassa pilotoidaan digiajan toimitusketjua – Rakennusteollisuus RT