We Land – jotain uutta ja erityistä
Helsingin Ruoholahteen asettuvassa uudiskohteessa on paljon erityistä. We Land on ainutlaatuinen pääkonttoritason hanke, joka avaa ovensa niin työpaikoille kuin asukkaille. ”Kohde tuo alueelle uudenlaista elämää, jota siellä kaivataan”, Senior Developer Heikki Alén NCC:ltä linjaa.
Hankkeen erityisyys alkaa sijainnista. Helsingin kantakaupungin rakennetussa ympäristössä ei ole juurikaan vapaita tontteja – ja jos niitä löytyy, kaupunki on kiinnostunut siitä, mitä harvoille vapaille paikoille tulee ja miten niitä kehitetään.
- Valtaosin 1990-luvulla rakennettu Ruoholahti kaipaa jo pientä päivitystä. We Land vastaa kaupunkikehityksen tarpeisiin nostaen entisestään alueen vetovoimaa pääkonttoreiden alueena mutta myös elävänä kaupunginosana, Alén sanoo.
- Ruoholahdella on ollut aina hyvä maine liiketoimintapaikkana, mistä kertoo sekin, että Helsingin pääkonttoreista noin 20 prosenttia sijaitsee alueella. Uusi rakennushanke nostaa tasoa, lisää alueen yleistä kiinnostavuutta ja houkuttelee alueelle muitakin toimijoita.
Nyt ei puhuta vain pääkonttoreista ja työpaikoista, vaan myös elämästä ja asukkaista.
- Sanotaan, että työpaikkojen ja asukkaiden tasapaino pistää paikan sykkimään. Eli kun alueella on 20 000 työpaikkaa ja 20 000 asukasta, homma toimii.
Pohjatyöt vaativat parasta osaamista
We Land asettuu Porkkalankadulle K. A. Fagerholmin aukion raitioliikenteen kääntöraiteiden kohdalle. Alénin mukaan alueella on tehty maaperätutkimuksia, joiden perusteella tiedetään, että tontin pohjaolosuhteet ovat erittäin vaativat, koska tontilla on paljon kunnallistekniikkaa.
Maan alta löytyy muun muassa viisi tunnelia: kolme metrotunnelia, Salmisaaren voimalaitoksen hiilitunneli ja Alkon entinen huoltotunneli. Pohjatyöt edellyttävät aikanaan paljon räjäytystöitä, joihin on myös jo valmistauduttu kalliomekaanisella tutkimuksella. Erityishaasteet vaativat erityisosaamista, kuten parhaita kalliorakentamisen asiantuntijoita.
- Maaperätutkimusten rinnalla on valmisteltu asemakaavaa. Heti, kun asemakaava on lainvoimainen, toivomme voivamme aloittaa kunnallistekniikan siirron, johon menee useampia kuukausia. Tavoitteena on, että asemakaava olisi lainvoimainen vuoden 2020 alusta ja varsinainen rakennuslupa olisi käsitelty kesäkuussa 2020.
Enemmän tarve kuin tilat edellä
Hankkeen erityisyys jatkuu We Landin suunnittelussa. Alénilla on monipuolista kokemusta erilaisista hankekokonaisuuksista, joten We Land sai inspiraatiota kauppakeskusten kehittämisestä.
- Kaupan puolella pohditaan rakennuksen toimintojen ohella sitä, mikä houkuttelee ihmisiä paikalle ja viihtymään sekä miten saadaan arki mahdollisimman sujuvaksi ja mielekkääksi. We Landin konseptoinnissa pohdimme, miten talo palvelisi erilaisia yrityksiä ja erilaisia työntekemisen tapoja, mutta myös sitä, mitä We Land toisi koko alueelle, mitä se tarjoaisi asukkaille ja mikä vetäisi puoleensa.
Suunnittelupöydällä syntyi hanke, joka tukee työn tekemistä ja työssä onnistumista – korkealla palvelukulttuurilla ja verkostoitumista tukevalla avoimuudella höystettynä.
- Lähdimme suunnitteluun enemmän tarve kuin tilat edellä, Alén summaa.
We Landissa tapahtuu aamusta iltaan
We Landin konsepti on erityinen. Se tukee työssä viihtymistä ja työn tehokkuutta. Se on avoin, kutsuva ja vieraanvarainen. Se on luonnollisesti myös ympäristöystävällinen ja energiatehokas.
- Kokonaisuuden tulee tukea tiloineen ja palveluineen työn sujuvuutta arjen moninaisissa vaiheissa, sillä yrityksissä tarvitaan erilaisia tiloja erilaisiin töihin nopeasti muuttuvissa tilanteissa. We Land tarjoaa uudenlaisia ratkaisuja uudistuviin tarpeisiin sekä työn tekemistä tukevia palveluita, Alén kuvailee.
Open House -teema nostaa sosiaaliset verkostot uudelle tasolle. We Landin toimijat tuottavat erilaisia palveluita ja tapahtumia, jotka on suunnattu työntekijöiden ohella myös asukkaille. Talo elää aamusta iltaan ja viikonloppuisin. We Landista on turha hakea tavallista toimistoruokalaa tai toimistorakennuksen virallista tunnelmaa ala-aulan vastaanottotiskeineen ja virkailijoineen. Kuin kirsikkana kakun päällä, We Landin ylimpään kerrokseen tulee näköalaravintola komeine näkymineen.
- We Land istuu konseptillaan hyvin tontilleen Kaapelitehtaan ja Tanssitalon naapuriin. Ihmiset kaipaavat kotikulmille väriä ja elämää, joita mekin haluamme olla mukana tuottamassa, Alén vahvistaa.
We Land haluaa tuottaa hyvää mieltä
We Land vetää puoleensa kahviloin, ravintoloin ja tapahtumin. Niinpä yksi We Landin konsepteista onkin vieraanvaraisuus. Alén pitää tärkeänä sitä, että talossa kävijä – olipa hän työntekijä tai lounaalla piipahtava vierailija – saa sellaisen vastaanoton, josta tulee hyvä mieli.
- Hotellit tarjoavat ihmisten iloksi erilaisia concierge-palveluja, joten miksi emme mekin, Alén kysyy.
Ympäristöarvot ja energiatehokkuus ovat Alénin mukaan suomalaisessa rakentamisessa jo ikään kuin standardi ja itsestäänselvyys. We Landissa tavoitellaan BREEAM-ympäristöluokituksen Outstanding-tasoa, joka tulee kuin itsestään korkeatasoisen konseptin myötä.
Alén iloitsee siitä, että We Landissä on mukana huippuammattilaisista koostuva yhteistyökumppaneiden joukko.
- Korkeatasoinen kohde ja poikkeuksellinen paikka houkuttelevat mukaan parhaita osaajia. Paikka kiinnostaa yrityksiä ja palveluntuottajia, joista monien kanssa neuvottelut ovat jo pitkällä. We Landille ennustetaan suurta kiinnostusta myös sekä kotimaisten että kansainvälisten sijoittajien kohteena.
Kuka Heikki Alén?
- Senior Developer, NCC Property Development
- 49 vuotta
- Alén on ollut kehittämässä ja toteuttamassa muun muassa useita toimistotiloja kansainvälisille toimijoille Venäjälle sekä useita kauppakeskuksia eri puolille Suomea
We Landin Top 5
- Poikkeuksellinen sijainti kantakaupungissa
- Korkea palvelukulttuuri ja verkostoitumista tukeva avoimuus – konsepti, joka vetää puoleensa sekä työtekijöitä että asukkaita 24/7
- Erinomaiset liikenneyhteydet niin julkisilla liikennevälineillä, pyörällä kuin autolla
- Kaupunkikuvallisesti merkittävä ja näyttävä rakennus
- Outstanding-tason BREEAM-sertifiointi
We Land lukuina
- kerroksia 14
- kerrosala 23 000 m2
- työpaikkoja 2500
- pyöräpaikkoja 450
- autopaikkoja 200, joissa kaikissa latausmahdollisuus
- tavoitevalmistuminen 2022
Arkkitehtitoimisto: JKMM Arkkitehdit