NCC uusii Heurekan suositun planetaarion rakenteet – myös kuuluisa Rottala uudistetaan

Tänä syksynä Vantaalla alkaneessa korjaustyössä tiedekeskus Heurekan planetaarion sisätilat ja esitystekniikka uudistetaan. Muun muassa kuvaa heijastava sisäkupoli puretaan ja uuden heijastuskuvun tukikehä rakennetaan uudelleen. Heijastuskupu ja vanha tekniikka vaihdetaan uuteen huippulaatuiseen planetaariolaitteistoon ranskalaisen planetaariojärjestelmätoimittaja RSA Cosmoksen toimesta. Rakentamisessa on runsaasti kiinnostavia yksityiskohtia, joita Heurekan korkeatasoiset ja immersiiviset avaruus- ja elokuvakokemukset edellyttävät. Uudistuneet tilat valmistuvat syksyllä 2025. Planetaarion ohella NCC remontoi myös Heurekan Rottalan.

Heurekan planetaario on avattu vuonna 1989 ja sen sisätilat on korjattu osittain viimeksi 20 vuotta sitten. Nyt NCC toteuttaa peruskorjauksen projektinjohtourakkana yhdessä ranskalaisen RSA Cosmoksen kanssa. Heureka on ollut planetaariotekniikan uranuurtaja Suomessa ja myös uusittu planetaario tulee edustamaan huipputeknologiaa.

NCC:n osalta planetaarion peruskorjaustyöhön kuuluu muiden muassa vanhan tekniikan irrottaminen sekä vanhojen sisäpuolisten rakenteiden purku ja uusien rakentaminen. Heurekan planetaario muodostuu kahdesta sisäkkäin olevasta puolipallon mallisesta rakenteesta – sisä- ja ulkokuvusta. NCC on kunnostanut ulkokuvun jo aiemmin ja nyt on sisäpuolen vuoro. Sen rakentaminen pitää sisällään paljon tarkkaa rakennustekniikkaa.

Sisäkupu on projisointipinta, jonka tehtävä on heijastaa kuvaa parhaalla mahdollisella tavalla. Sisä- ja ulkokuoren väliin tulee iso määrä esitystekniikkaa ja uutta talotekniikkaa. Planetaarioon tulee myös olosuhdehallintalaitteisto, jolla ylläpidetään tilassa 30–70 prosentin kosteus.

– Ulkokuvun sisäpintaan tehdään elementtisaumojen tiivistäminen, koska planetaariotilaan lisätään ilmankostutus- ja kuivatuslaitteistot esitystekniikan vaatimien olosuhteiden vuoksi. Tämän jälkeen pintaa tehdään ruiskuttamalla täysin mattapintainen musta vaimennusverhous, NCC:n suunnittelupäällikkö Ville Laankoski kertoo.

Kun planetaarion sisäkuvun purkutyöt valmistuvat, NCC mittaa tilat laserkeilaimella, jolla muodostetaan tilasta 3D-malli.

– Mallin avulla tarkennetaan tietomalli sekä muun muassa uusien teräsrakenteiden valmistussuunnitelmat. Mallia voidaan käyttää myös katsomon osien esivalmistukseen, Laankoski jatkaa.

Puolipallon mallisen esityskuvun materiaali on mikroperforoitua alumiinia, jossa ilma kiertää pienistä alumiinin reistä rakenteiden läpi.

– Kiinnostava yksityiskohta on myös se, että kaikki pitää olla mattamustaa. Pienireikäisen alumiinirakenteen läpi ei voi näkyä muuta kuin erikoismattamustaa väriä, jonka heijastavuus on alle 10 prosenttia, jotta planetaarion heijastamiskokemus on häiriötön. Työmaan purku- ja rakennustöiden jälkeiseen pölyttömyyteen on vielä kiinnitettävä erityistä huomiota, kun esitystekniikkaa aletaan asentaa, Ville Laankoski kertoo.

Uudistetussa planetaariossa kuvanlaatu tulee olemaan moninkertaisesti parempi kuin aiemmin, ja myös tilaääni modernisoidaan. Tilan saavutettavuutta kohennetaan parantamalla valaistusta ja pyörätuolipaikkojen sijaintia Lisäksi portaat ja kulkuväylät muutetaan helppokulkuisemmiksi. Heurekan elokuvaesitykset voidaan tarjota uudistuksen jälkeen nelikielisenä kuulokkeiden, henkilökohtaisten induktiosilmukoiden ja AR-lasien tekstitysmahdollisuuden avulla.

Planetaarion uudistustyön yhteydessä remontoidaan myös Rottala, jossa Heurekan rotat asuvat ja jossa pidetään rottaesityksiä. Tilaan tehdään paras mahdollinen äänieristys ns. huone huoneessa -tekniikalla, jotta tilaan kantautuvat yleisön ja näyttelykohteiden äänet saadaan minimoitua.

– Rotat aistivat ääntä paljon herkemmin kuin ihmiset, ja siksi rakennuksen runkoa pitkin kulkeutuvat tai teknisistä laitteista tulevat korkeataajuuksiset äänet saattavat häiritä niitä, NCC:n Ville Laankoski toteaa.

Rottalan remontti valmistuu jo alkuvuodesta 2025.

Ville Laankoski, suunnittelupäällikkö, NCC, ville.laankoski@ncc.fi, p. 050 596 2765
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, p. 050 316 5887
Jutta Kujasalo, ohjelmatuotantopäällikkö, Heureka, jutta.kujasalo@heureka.fi, p. 040 901 5280.

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2023 NCC:n liikevaihto oli noin 57 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 200. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.