Vareliuksen koulu, Sastamala

Vareliuksen koulu rakennettiin Sastamalan Varilan kaupunginosaan. Uuteen koulurakennukseen tuli uuden opetussuunnitelman mukaiset tilat luokille 1-6 ja esikoululle. Urakkaan kuului myös vanhan koulun purku sekä pihatyöt. Kokonaisuudessaan kaikki oli valmiina elokuussa 2020.

Vareliuksen koulu Sastamalassa sai uuden elämän, kun NCC toteutti uuden koulurakennuksen pihatöineen ja purki entisen. Kouluhanke tarjosikin koko koulun väelle näköalapaikan rakentamiseen. Koulun tontilla kaikki vaihtoi paikkaansa. Vanha koulu toimi niin kauan kuin uutta rakennettiin koulun pihalle. Kun uusi koulu valmistui ja entinen purettiin, uusi piha toteutettiin vanhan koulurakennuksen paikalle.

Vuonna 1957 valmistuneen Vareliuksen koulun ja 1980-luvulla toteutetun lisäosan kosteustekniset tutkimukset kertoivat sisäilmaongelmista, ja korjausarvio koko talotekniikan uusimisineen osoittautui kannattamattomaksi. Päätös uuden koulun rakentamisesta tehtiin 2017. KVR-urakoitsijaksi valikoitui NCC ja työt käynnistyivät nopealla aikataululla.

Tila lähtee tarpeesta

Uudesta koulusta tuli rehtori Juha Marttilalle henkilökohtainen projekti.

- KVR-hankintaa varten lähdimme laatimaan pedagogista ohjetta toimintakulttuuriin, jota ei vielä ollut. Uuden opetussuunnitelman mukaan oli mietittävä, millaiset tilat koulutyötämme parhaiten tukevat, Marttila kertoo.

NCC toi tähän osaamistaan.

- Olemme olleet mukana erilaisissa kehityshankkeissa, jossa on pohdittu avoimen ja uuden oppimisympäristön mukaista koulurakentamista. Näitä oppeja pääsimme nyt jalostamaan Vareliuksen kouluhankkeessa, aluejohtaja Marko Nikander NCC:ltä sanoo.

Tämän päivän koulu tarvitsee muuntojoustavaa oppimisympäristöä eli erilaisia tiloja, jotka muuntautuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin. Vareliuksen uudessa koulussa on vanhaan verrattuna vähemmän neliöitä oppilasta kohden, mutta neliöt ovat fiksummassa käytössä.

- Tilatehokkuus pienentää rakentamiskustannuksia ja vähentää merkittävästi käyttökustannuksia, kun ylimääräisiä tiloja ei ole lämmitettävänä, siivottavana ja huollettavana, Nikander kertoo.

Kaikki mukana suunnittelussa

Mahdollisimman hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi hankkeessa tehtiin alusta asti tiivistä yhteistyötä tilaajan, käyttäjän, suunnittelijoiden ja rakentajan kesken. Yhteistyössä hyödynnettiin mm. Big Room -suunnittelua, jossa projektin osapuolet työskentelivät kasvokkain.

Lisäksi kohteesta järjestettiin ns. visualisointiluola eli CAVE (Cave Automatic Virtual Environment). Täällä katsojat pääsivät kolmiulotteisesti sisään tietomallinnukseen, pystyivät kävelemään rakennuksessa ja näkivät suunnitellut rakenteet luonnollisessa mittakaavassa.

- Näin saimme eri näkemykset esiin ja löysimme parhaat ratkaisut koulun tarpeisiin. Big Room -työskentely toi talon tavat tutuksi jo suunnitteluvaiheessa, ja kaikki osapuolet pääsivät mukaan suunnitteluun ja tuomaan oman osaamisensa hankkeeseen, Nikander summaa.

- Työskentelytapa oli yllättävän hyvä. Kun tähän yhdistettiin käyttäjälähtöinen arkkitehti ja toimiva yhteistyö urakoitsijan kanssa, lopputuloksena syntyi juuri sellainen koulu kuin halusimme, Marttila sanoo.

Kaikki valmiina koulutyötä varten

Uusi koulu valmistui aikataulussaan ja se luovutettiin käyttöön 18.2.2020. Koulua ehdittiin käydä neljä päivää ennen kuin koronaepidemia sulki suomalaiskoulujen ovet ja siirryttiin etäopetukseen. Toukokuussa, ennen kesälomia, kouluun päästiin jälleen pariksi viikoksi.

Nyt Vareliuksen koulussa sisäilmakin on kunnossa. Tämä varmistettiin jo rakennusvaiheessa, kun koulu sääsuojattiin sateelta isolla teltalla ja työmaa pysyi kuivana koko rakentamisen ajan.

Koulua tehtiin yhdessä hyvässä hengessä. Harva opettaja tai koululainen pääsee näkemään ikkunasta uuden koulun rakentamisen ja vanhan koulun purkutyöt alusta loppuun. Työmaa toi koulunkäyntiin omat haasteensa, mutta kaikesta selvittiin yhteistyöllä ja avoimella viestinnällä.