Nykypäivän oppimisen tilat
Nykypäivän oppimiskulttuurin mukaisten koulujen tilamuotoilun ja runkoratkaisun lähtökohtana on muunneltavuus ja erilaisten tila- ja oppimisratkaisujen joustava mahdollistaminen myös tulevaisuudessa. Tiloilta haetaan käyttö- ja muuntojoustoa, joka mahdollistetaan jo rakentamisvaiheessa erilaisilla siirtoseinillä sekä myöhemmin erilaisilla kalusteratkaisuilla. Tilat on suunniteltu palvelemaan oppilaiden toimintaa yksilöinä – jokaisella oppilaalla on mahdollisuus työskennellä tilassa, joka palvelee hänen oppimistaan parhaiten. Tilat ovat polveilevia, mikä mahdollistaa tilaryhmien rajapintojen siirtelyn ja määrittelyn uudelleen. Avoimen tilan lisäksi uusista koulurakennuksista löytyy myös kiinteitä luokkatilaratkaisuja esimerkiksi eri aineopetuksen tarpeisiin. Tilojen lähtökohtainen tausta-ajatus monikäyttöisyydestä tekee ratkaisuista myös tilatehokkaampia.
Koulurakennusten turvallisuus ja terveellisyys mahdollistetaan jo rakentamisvaiheessa useilla eri laadunvarmistustoimenpiteillä ja ajatusta terveellisestä rakentamisesta toteutetaan jo logistisista ratkaisuista lähtien – esimerkiksi NCC:n toteuttama Pakilanpuiston uusi koulurakennus toteutetaan kokonaan valtavan sääsuojan alla sen kosteudelle herkkien rakenteiden vuoksi.